Kategorijas

Laika ziņas
Rīga

Diena, 02.10.2014
 +12..+14 °C
Vējš:  D, 3 m/s

Vakars, 02.10.2014
 +5..+7 °C
Vējš:  DA, 3 m/s

Nakts, 03.10.2014
 +5..+7 °C
Vējš:  D, 2 m/s

Rīts, 03.10.2014
 +6..+8 °C
Vējš:  DA, 2 m/s

Citas prognozes

VeselībaVeselīgs dzīvesveids

Veselīgs dzīvesveids ir pareiza izpratne par to, kā dzīvot, kā strādāt, kā atpūsties, kā ēst, kā satikt un kontaktēties ar citiem cilvēkiem.

Svarīga loma ir katram no šeit minētajiem faktoriem:

* dzīves un atpūtas režīms,
* fiziskās aktivitātes,
* ēšanas ieradumi,
* savstarpējās attiecības.

Aplūkosim šos faktorus sīkāk.

Dienas režīms. Katrai dzīvai būtnei ir savs noteikts dzīves ritms. Ikvienam cilvēkam ir individuāls diennakts režīms jeb bioloģiskais ritms. To regulē sarežģīti procesi galvas smadzenēs. Bioloģiskais ritms regulē daudzas organisma funkcijas, piemēram, miega - nomoda ciklu. Droši vien katrs ir ievērojis sev nepieciešamās stundas miegam, lai justos atpūties un možs. Tāpat zinām, vai esam tā saucamie “cīruļi”, kas agri dodas pie miera un agri mostas, vai - “pūces’”, kuras jūtas labi paliekot nomodā arī vēlās nakts stundās. To visu regulē organisma bioloģiskie ritmi jeb tā sauktais “iekšējais pulkstenis”.

Ja tiek traucēts ierastais diennakts ritms, var rasties nogurums, miegainība, darbaspēju samazināšanās, psihiski traucējumi. Tas var pat veicināt slimību attīstību.

Svarīgi, lai cilvēks dzīvotu atbilstoši savam bioloģiskajam ritmam. Tas ir viens no veselīga dzīvesveida priekšnoteikumiem. Protams, ne vienmēr izdodas to īstenot dzīvē – mācību vai darba režīms uzliek savus pienākumus. Tomēr ikvienam jāizprot bioloģiskās norises savā organismā un jāmāk tām piemēroties.

gul.Miegs. Cilvēks miegā pavada apmēram trešo daļu no savas dzīves. Miegs ir organismam nozīmīgs stāvoklis, bez kura nav iespējama cilvēka eksistence. Mēs izjūtam nepārvaramu nepieciešamību pēc tā. Ne velti cilvēks bez gulēšanas var iztikt tikai 3 - 4 diennaktis. Miegs un veselība ir ļoti cieši saistīti jēdzieni.

Miegs ir organisma un psihes stāvoklis, kura laikā zūd apzināts kontakts ar ārējo pasauli. Miega laikā organismā notiek dažādi fizioloģiski procesi. Svarīgākais, ka guļot organismā tiek atjaunotas un uzkrātas šūnu enerģētiskās un funkcionālās rezerves. Bez tam miegs nodrošina centrālās nervu sistēmas darbības līdzsvaru un stabilitāti. Tāpēc pietiekošs miega ilgums ir nepieciešams labas veselības un darbaspēju uzturēšanai.

Pilnvērtīgs miegs ir neatņemama veselīga dzīvesveida sastāvdaļa.
Ko darīt, lai būtu labs miegs?

* Ejiet gulēt un celieties katru dienu vienā un tajā pašā laikā arī nedēļas nogalēs.
* Samaziniet troksni un gaismu guļamistabā līdz minimumam, jo tie var traucēt miegu.
* Guļamistabai jābūt vēdinātai, tajā jāuztur optimāla gaisa temperatūra.
* Neejiet gulēt izsalcis vai pārēdies.
* Nesmēķējiet! Smēķēšana apgrūtina gan iemigšanu, gan pamošanos. Smēķētājiem bieži rādās murgi.
* Dzīvojiet aktīvu dzīvi. Patīkamas dienas aktivitātes palīdzēs jums iemigt.
* Gultu izmantojiet tikai miegam – neēst, nestrādāt, nelasīt gultā.

Darbs un fiziskās aktivitātes. Zinātnieki ir pierādījuši, ka cilvēki, kuri dzīves laikā daudz un smagi ir strādājuši, mazāk slimo, un viņu vidēji nodzīvotais mūžs ir garāks. Tas ir labs pierādījums tam, ka darbs ir veselīga dzīvesveida veicinošs faktors. Katra cilvēka mērķis būtu strādāt sev tīkamu un interesantu darbu, kas sagādā prieku un gandarījumu.

Fizisks darbs svaigā gaisā ir vispusīgākais kustību veids. strada.Taču arī regulāras sporta nodarbības var sniegt līdzvērtīgu labumu. Fiziskās aktivitātes attīsta veiklību, uzmanību, neļauj uzkrāties liekam svaram. Bez tam tās arī palīdz mazināt stresu, pārdzīvojumus, uztraukumu. Īpaši tas jāņem vērā cilvēkiem, kuri strādā mazkustīgu darbu, kas prasa lielu emocionālo spriedzi.

Īpaši svarīgas fiziskās aktivitātes ir līdz 20 gadu vecumam. Tās veicina normālu organisma attīstību un nobriešanu, tomēr jebkurā mūža posmā fiziskās aktivitātes ir obligāts nosacījums veselības uzturēšanai.

Atpūta ir tikpat svarīga kā darbs. Dienas režīmā vienmēr jābūt paredzētam laikam arī atpūtai. atputa.Pēc ikdienas pienākumu veikšanas cilvēkam nepieciešams atslēgties no saspringtā darba ritma. Sestdienas un svētdienas izmantojiet atpūšoties. Optimāli, ja darba vai mācību vienpusību tiek kompensēta ar aktīvu atpūtu – ceļojumiem, kultūras pasākumu apmeklējumiem.

Ēšanas paradumi. Ļoti svarīgs ir pareizs ēšanas režīms, cilvēkam jācenšas ēst vienā un tai pašā laikā.ed.jpg - 16.96 KB Vajadzētu atturēties no ēšanas pirms gulētiešanas, tāpat uzturā mazāk būtu jālieto kafija. Vēlams pieturēties pie dalītā uztura principiem. Uztura speciālisti iesaka dzert šķidrumu 40-50 minūtes pirms ēšanas, bet ēšanas laikā – neuzdzert. Pēc 50 minūtēm var dzert.

Savstarpējās attiecības. Attiecības ģimenē, skolā vai darbā ļoti lielā mērā ietekmē cilvēka garastāvokli, viņa vēlmi uzturēties attiecīgajā vidē.attiec. Ja attiecības darbā nav labas, ir konflikti, tad cilvēks uz darbu iet nelabprāt, viņš ir stresā, saīdzis, kas ļoti lielu iespaidu dod arī uz viņa veselību.

Ja kaut nedaudz ievērosim visus šos “zelta” likumus, mūsu veselībai vajadzētu saglabāties un uzlaboties!

Publicēts: 03.07.2008 14:20 [-0:+0]
Atslēgvārdi: Veselīgs dzīvesveids