Kategorijas

Laika ziņas
Rīga

Nakts, 19.08.2018
 +15..+17 °C
Vējš:  DR, 3 m/s

Rīts, 19.08.2018
 +16..+18 °C
Vējš:  D, 4 m/s

Diena, 19.08.2018
 +20..+22 °C
Vējš:  DR, 6 m/s

Vakars, 19.08.2018
 +18..+20 °C
Vējš:  R, 3 m/s

Citas prognozes

EkonomikaMatīss: LDz pie kravu pārvadājumu «antirekorda» nedrīkst celt tarifu un jāatsakās no elektrifikācija

Tā kā AS «Latvijasdzelzceļš» (LDz) šā gada desmit mēnešos samazinājies pārvadāto kravu apjoms, pārvadājot vismazāk kravu pēdējo desmit gadu laikā, nav pieļaujamadzelzceļainfrastruktūras maksas celšana, kā arī kritiski jāizvērtē iecerētādzelzceļaelektrifikācija, domājot, kā šos līdzekļus izmantot efektīvāk, norādīja Saeimas «Vienotības» frakcijas deputāts un bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

Pēc viņa ieskatiem, LDz jāveic iekšēja efektivizācija.

«Trauksmi par dramatiski krītošajiemdzelzceļakravu pārvadājumu apjomiem nozares pārstāvji cēla jau no vasaras sākuma, kamēr LDz turpināja izmantot strausa politiku, gada sākuma kravu apjoma pieaugumu pieplusojot arī vasaras mēnešiem, kad notika ievērojams kravu apjoma kritums un ziņojot par kopējā gada kravu apjoma pieaugumu. Oktobra ļoti zemie rādītāji vairs neļāva notušēt kravu apjoma kritumu, un arī kopējā statistika skaidri parāda, ka kravu apjomam ir ļoti nozīmīga lejupejoša tendence,» atzīmējā Matīss.

Matīss uzsvēra, ka situācijā, kad LDz sarūk kravu apjoms, kam turklāt prognozēta samazinājuma turpināšanās, palielinātdzelzceļainfrastruktūras maksu, tādējādi ierindojot Latviju augstākajādzelzceļainfrastruktūras maksā Eiropas Savienībā, ir tuvredzīgi un nepārdomāti, un tas nebūtu pieļaujams.

«Tas neveicinās konkurētspēju, un kravu kritums turpināsies. Pie krītoša apgrozījuma palielināt cenas ir neprāts,» atzina Matīss, piebilstot, ka esot dažādās vizītēs un tiekoties ar uzņēmējiem un oficiālām amatpersonām kaimiņvalstīs, viņš kā galveno pārmetumu Latvijai esot sadzirdējisdzelzceļatarifa jautājumu. Līdz ar to tarifa paaugstināšana nekādā gadījumā nav pieņemama situācija.

Pēc Matīsa ieskatiem, LDz būtu jādomā par iekšēju efektivizāciju, reklāmas un citus mārketinga pasākumu pārskatīšanu, jo šādos apstākļos uzņēmums tos nevar atļauties tādos apjomos kā līdz šim. Tāpat, pēc viņa domām, būtu jāpārskata vadības sistēmas, tās optimizējot. «Mēs nevaram tāda apjoma kravas apkalpot ar novecojušiem procesiem un tik lielu cilvēku skaitu,» pauda Matīss, norādot, ka tad, ja tiks celtasdzelzceļainfrastruktūras cenas, tad kravu būs vēl mazāk.

Šajā situācijā, pēc Matīsa domām, būtu rūpīgi jāpārdomā, vai Latvija var arī atļautiesdzelzceļaelektrifikāciju.

«Iespējams, ir jāizvēlas cits projekts, kur investēt šos līdzekļus, jo elektrifikācijas projekts sākotnēji tika prognozēts uz 60 miljoniem tonnām. Ekonomiskā pamatojuma šim projektam nav noteikti. Beigu beigās Latvijasdzelzceļšnevarēs atdot aizņemtos līdzekļus un tas gulsies uz kravu īpašnieku pleciem un valsts budžetu,» bažas pauda Matīss.

Viņš iesaka Satiksmes ministrijai un valdībai skatīties uz citiem alternatīviem risinājumiem Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļu investēšanai.

Jau vēstīts, ka Latvijādzelzceļakravu pārvadājumu apmērs šogad desmit mēnešos samazinājies par 4,8% salīdzinājumā ar 2016.gada attiecīgo laiku un bija 36,576 miljoni tonnu. Pērn desmit mēnešos Latvijā padzelzceļupārvadāja 38,42 miljonus tonnu kravu.

Tikmēr LDz radis risinājumu Latvijasdzelzceļatīkla elektrifikācijas projekta īstenošanai sākotnēji iecerētajā formā. Uzņēmums ir gatavs projektu virzīt uz priekšu sākotnēji iecerētajā veidā - Rīgas virzienā no Rēzeknes un Daugavpils caur Krustpili. Eiropas Investīciju banka (EIB) esot izteikusi gatavību pilnā apmērā kreditēt projektu uz izdevīgākiem nosacījumiem, nekā sākotnēji prognozēts.

Latvijasdzelzceļatīkla elektrifikācija kā nozīmīgs transporta nozares attīstības projekts ir iekļauta Nacionālajā attīstības plānā 2014. līdz 2020.gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēs šim pašam periodam. Tās pirmajā posmā paredzēts elektrificētdzelzceļatīklu no Daugavpils un Rēzeknes iecirkņiem Rīgas virzienā, veicot elektrifikāciju ar 25 kilovoltu (kV) maiņstrāvas tehnoloģiju, tajā skaitā rekonstruējot esošo elektrificētodzelzceļatīklu un aizstājot 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu.

Projekta pirmais posms tiks īstenots specifiskā atbalsta mērķa «Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-Tdzelzceļatīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti» ietvaros. Pieejamais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu apmērs ir gandrīz 347 miljoni eiro, bet kopējās Rīgas virziena elektrifikācijas izmaksas ir 519 miljoni eiro.

Publicēts: 16.11.2017 16:29 [-0:+0]
Atslēgvārdi: antirekords, AS «Latvijasdzelzceļš», atteikties, celšana, elektrifikācija, kravas, LDz, Matīss, nedrīkst, pārvadājumi, tarifi


Lasiet vēl

antirekords

Latvijas izlase FIFA rangā atgriezusies antirekorda vietā 29.11.2013 13:34

Mediķiem darba pilnas rokas; pārspēts iepriekšējo gadu traumu rekords 25.06.2013 15:45

atteikties

Rezidenti atsakās aizstāt ģimenes ārstus streika laikā 29.06.2017 09:12

«PrivatBank» ir atteikusies no klientiem un transakcijām ar potenciāli augstu risku 28.06.2017 09:45

celšana

Vai Latvijā tiešām atbalstīs točku biznesu? 19.07.2017 10:16

«Latvijas Finieris» šogad plāno palielināt apgrozījumu par apmēram 10% 18.07.2017 10:23

elektrifikācija

Dramatiskā situācija tranzītā. Vai varam atļauties dzelzceļa elektrifikāciju 16.10.2017 16:35

Kučinskis: Dzelzceļa elektrifikāciju nevar īstenot uz budžeta rēķina 17.01.2017 09:23

kravas

LDz kopā ar Baltkrievijas dzelzceļu izstrādās jaunu ekspresvilciena piedāvājumu operatīvai kravu aps 03.10.2017 16:39

Kazahstāna izvēlas Latviju par galveno kravu loģistikas mezglu Baltijā 02.10.2017 16:30

LDz

Par spiegošanu Krievijas labā apsūdzētajam LDz meistaram precizēs apsūdzību 13.11.2017 16:31

LDz kopā ar Baltkrievijas dzelzceļu izstrādās jaunu ekspresvilciena piedāvājumu operatīvai kravu aps 03.10.2017 16:39

Matīss

15 gadus vecais Matīss ik dienu cīnās par eksistenci 15.03.2012 12:35

EM valsts sekretāra amatam virza Anriju Matīsu 25.01.2008 12:57 +2

pārvadājumi

LDz kopā ar Baltkrievijas dzelzceļu izstrādās jaunu ekspresvilciena piedāvājumu operatīvai kravu aps 03.10.2017 16:39

Ķīnas kravas pa dzelzceļu Latvijai aizvien iet garām 02.10.2017 16:31

tarifi

VM: Nepārskatot tarifus, nebūs iespējams novērst mediķu trūkumu 03.10.2017 16:34

«Latvijas gāze» uzņēmumiem piedāvā produktus «Mainīgais» un «Fiksētais» 13.03.2017 16:02